Overleg:Schaken/Tactiek

Uit Wikibooks
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Hallo,

Het onderstaande stukje over de tussenzet vind ik verwarrend, en ik begrijp het niet. Er worden hier drie zetten gegeven zowel voor beurt 2 als 3 (2.Tg1-Tg8, 2...f2-f1D?,2...La2-b1!). Welke zetten werden nu uitgevoerd? En die tussenzet, werd die nu uitgevoerd of niet? Wordt hier een alternatief gegeven op een bepaalde situatie? Wat willen de puntjes zeggen? Wat gebeurt er nu eigenlijk concreet? Naar welke speler verwijst "hij" bij "moest hij zich gewonnen geven...". Kan iemand voor duidelijkheid zorgen?

In een partij Borisenkov-Mezenev speelde zwart in het linker diagram 1...f3-f2, met de dreiging om te promoveren. Wit dacht zich te redden met 2.Tg1-Tg8, omdat na 2...f2-f1D? door de röntgenaanval 3.Tg8-f8+ de nieuwe dame meteen sneuvelt. Maar na de tussenzet 2...La2-b1! moest hij zich gewonnen geven. Op 3.Tg8-f8+ komt natuurlijk 3...Lb1-f5, maar pas echt vervelend is dat de zwarte pion na 3.Kb2xb1 opeens met schaak promoveert...

Zo beter? Groet, Guido den Broeder 17 jun 2009 01:56 (CEST)
Informatie afkomstig van http://nl.wikibooks.org Wikibooks NL.
Wikibooks NL is onderdeel van de wikimediafoundation.